پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی

دومین دوره بالندگی حرفه ای نیروهای معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان

دومین دوره بالندگی حرفه ای نیروهای استانی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان روز سه شنبه و چهار شنبه 26 و 27 آبان ماه 94  در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد.

این دوره با هدف توانمند سازی و تبیین فرآیندهای نظارت و ارزیابی ویژه کارشناسان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت  سراسر کشور  برگزار شد.

کارگاه تخصصی دکتر رضا محمدی، رییس مرکز تحقیقات سازمان سنجش کشور با موضوع نقش ارزیابی درونی در آموزش عالی، سخنرانی دکتر صادق زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیرامون جایگاه تربیت معلم در سند تحول بنیادین، سخنرانی دکتر کیانی با موضوع تبیین نقشه راه و ماموریت های معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت  و میزگردهای تخصصی از برنامه های اولین روز این نشست  بود.

 

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان:

کیفیت را به فرهنگ تبدیل کنیم

 

3

دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در دومین نشست هم اندیشی و بالندگی حرفه ای نیروهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، ضمن سخنانی پیرامون ضرورت التزام به کیفیت، گفت: التزام ما به کیفیت در ابعاد مختلف، یک التزام صوری یا تشریفاتی نیست؛ کیفیت را شرط بقا می دانیم.

وی، افزود: بزرگترین تغییر در دانشگاه کمک به تکوین این فرهنگ است، البته این امر مانند هر تغییر ماندگار دیگری با تدریج و تانی همراه است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: باید شاخص هایی را  تعریف و از طریق آن ها این هدف کلان را تعقیب نماییم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک اقدام استراتژیک برای تحریک ساختاری کیفیت ایجاد رقابت در حوزه تربیت معلم است. نهادهای صاحب صلاحیت علمی، تربیتی و فرهنگی اگر بتوانند با مجوز هیات امناء و تحت نظارت فزآیندی و برآیندی دانشگاه فرهنگیان به امرتربیت معلم بپردازند، رقابتی ایجاد می شود که منافع آن متوجه نظام تعلیم و تربیت و نسل آینده کشور خواهد شد.

دکتر مهرمحمدی ادامه داد: پبشنهاد من این است که دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد مادر و مرجع در تربیت معلم ایفای نقش کند و جریان تربیت معلم را در کشور مدیریت نماید. در این رویکرد بخشی از کار تربیت معلم در نهادهای ذیصلاح دولتی و غیر دولتی اتفاق خواهد افتاد.

 

کتر محمدی، رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور:

ایجاد معاونت نظارت، ارزیابی و تضمیین کیفیت در دانشگاه فرهنگیان؛ نقطه عطفی در آموزش عالی کشور

 

2

دانشگاه فرهنگیان، با ایجاد معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت نقطه عطفی در آموزش عالی کشور ایجاد کرد.

 دکتر محمدی، رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور در دومین نشست مسؤلان و کارشناسان ارزیابی و کیفیت سراسر کشور با بیان این مطلب افزود: آموزش، عامل اصلی توسعه پایدار است، ارزشیابی در نظام آموزش عالی، دغدغه اصلی نظام آموزشی کشور است.

وی، کارشناسان ارزیابی را عامل تحول و تعالی در نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: یک نظام آموزشی پایا، سالم و خوب حتما از نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت درست، علمی و عملی برخوردار است؛ ارزیابی قابل دفاع از جانب کارشناسان این معاونت در استانها کمک شایانی در تحول و تعالی آموزشی دانشگاه فرهنگیان در پی خواهد داشت. اصل، اساس و رمز ماندگاری نظام آموزشی و عامل اصلی تحقق مأموریت و اهداف، کیفیت است.

رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور، ارزشیابی که منجر به دانش می شود را، ارزشیابی دانست که به عنوان فرآیند تولید اطلاعات در جهت حرکت به سمت جامعه مبتنی بردانایی پیش میرود، تا جائیکه هدف ارزشیابی در آن، پرورش مردم سالاری اندیشمندانه است.

رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اهمیت اسناد بالا دستی در خصوص ارزشیابی کیفیت به  سوالهایی اساسی در این خصوص نظیر این که ما بواسطه چه اسنادی قرار است ارزشیابی را انجام دهیم ؟ ضرورت توجه به کیفیت چیست؟ مستندات قانونی که به استناد آن ارزیابی درونی را انجام خواهیم داد کدامند؟ اشاره کرد.

وی، در ادامه رشد فزاینده دانشجویان و متقاضیان ورود به آموزش عالی، کثرت و تنوع مؤسسات آموزش عالی، گسترش کمی آموزش عالی بدون توجه به  ظرفیت های موجود و  توان و بافت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و کاهش بودجه و منابع مالی اختصاصی به آموزش عالی را ضرورت توجه به کیفیت برشمرد.

دکتر محمدی، ابعاد کیفیت را فرایند، محصول، دروندادها، بروندادها و پیامدها دانست و اظهار داشت: در گام نخست باید با استقرار نظامهای ارزشیابی و تضمین کیفیت و فعال شدن این نظامها به کیفیت در آموزش عالی دست یافت.

وی، مشکلات و بن بست های حین اجرا، توجه به محدودیت در اختصاص منابع، برنامه ریزی آگاهانه و آینده نگر، تشخیص نقاط قوت و ضعف، پیشنهاد برای اصلاح مشکلات و امکان مقایسه واحدهای آموزشی را از عمده اهداف ارزشیابی عنوان کرد.

دکتر محمدی در بخش دیگری از سخنان خود پاسخگویی و بهبود کیفیت را از اهداف اعتبارسنجی دانست.

رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش در ادامه ارزشیابی درونی را مرحله نخست الگوی اعتبار بخشی دانست و افزود: این مرحله از ارزشیابی قبل از ارزشیابی بیرونی انجام می شود. اما اجرای ارزشیابی درونی، الزاما در راستای اعتبار بخشی نیست و می تواند با هدف ارتقاء کیفیت به صورت جداگانه انجام شود.

 وی، مراحل سیزده گانه اجرایی ارزیابی درونی را در سه بخش مرحله برنامه ریزی(پیش از اجرا)، مرحله اجرا و مرحله عمل و  پیگیری به شرح زیر عنوان کرد:

-آشنا کردن اعضای گروههای آموزشی با فلسفه و هدف ارزیابی درونی

- تشکیل کمیته ارزیابی درونی و تقسیم کار بین اعضاء

- تصریح و شفاف سازی اهداف

- تعریف و تدوین عوامل

- تعریف و تدوین ملاکها

- تعریف و تدوین نشانگرها و معیارهای قضاوت

- مشخص کردن داده ها مورد نیاز جهت سنجش نشانگرها

- طراحی و تدوین ابزارهای اندازه گیری جهت گردآوری داده ها

- گردآوری داده ها

- تجزیه و تحلیل داده ها

- تهیه و تدوین گزارش مقدماتی ارزیابی و توزیع بین کلیه اعضاء گروه

- تهیه و تدوین گزارش نهایی ارزیابی درونی

در پایان، دکتر محمدی، ارزشیابی  کیفیت را ضرورتی برای  نظام های آموزش عالی دانست که منجر به  استقرار نظام تضمین کیفیت و در نهایت موجب ایجاد ساختارها و واحدهای مدیریتی تخصصی ارزیابی و اعتبارسنجی کیفیت می شود.

شایان ذکراست، فایل صوتی و مطالب ارائه شده دکتر محمدی، رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور در دومین نشست مسؤلان و کارشناسان ارزیابی و کیفیت استان ها در بخش ضمائم قابل دسترسی است.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه در دومین نشست هم اندیشی وبالندگی حرفه ای:

فضای فرهنگی با مشارکت حوزه نظارت و ارزیابی به شکل کامل محقق میشود

2

حجت الاسلام و المسلمین دکترصادق زاده که پیش از ظهر سه شنبه 26 آبان ماه در دومین نشست هم اندیشی وبالندگی حرفه ای نیروهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت حضور یافته بود با تاکید بر جایگاه نظارت در اجرای مطلوب و تحقق فضای مورد نظر در حوزه های مختلف دانشگاه، گفت: فعالیت ها و فضای فرهنگی با نظارت و مشارکت مجموعه حوزه نظارت و ارزیابی به شکل کامل و مطلوب محقق میشود.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه، در سخنرانی خود با موضوع "تربیت معلم بر اساس سند تحول بنیادین آموزش وپرورش"، گفت: در دانشگاه فرهنگیان برای امر تربیت معلم،  نگاه نسبتا متفاوتی  با اتکا به مبنای نظری سند تحول وجود دارد.

وی افزود: تحول بنیادین در آموزش و پرورش، پروژه کلانی است که با پشتوانه سنگین مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه نظری همراه بود و برنامه راهبردی تحول آموزش و پرورش در افق 1404 براساس این مبانی نظری تدوین شد.

دکتر صادق زاده افزود: مبانی نظری مذکور، برای هرگونه تحولی در آموزش و پرورش راهگشا خواهد بود و در دانشگاه فرهنگیان که متولی امر خطیر تربیت معلم است نیز با اجماع فکری که در سطح مدیریت دانشگاه وجود دارد همسو با این مبانی حرکت میشود.

وی در ادامه به طرح بحث خود با موضوع  "تبیین فرآیند تربیت معلم  و خصوصیات آن براساس مبانی نظری  تحول بنیادین" پرداخت.

دکتر صادق زاده، با طرح پرسش هایی پیرامون این که تربیت معلم براساس مبانی نظری تحول بنیادین  چه خصوصیاتی دارد و

در راستای تحول بنیادین چه تغییراتی باید درنظام موجود تربیت معلم صورت پذیرد؟ گفت: تحول معنایی عمیق دارد که زیر بنایی، مداوم و همه جانبه است و حیات طیبه، کلید واژه اصلی سند تحول بنیادین است.

وی، در ادامه و در تبیین مفهوم حیات طیبه گفت: حیات طیبه، مفهومی بسیار بلند و در عین حال در دسترس است، مفهومی که به شکل مطلوبی از زندگی بر اساس آنچه که خدا می خواهد اشاره دارد.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه  با اشاره به اینکه حیات طیبه، وضع مطلوب زندگی بشر در همۀ ابعاد و مراتب، بر اساس نظام معیار ربوبی است که تحقق آن باعث دستیابی به غایت زندگی یعنی قرب الی الله خواهد شد، خاطر نشان کرد: البته حیات طیبه امری صرفاً اخروی نیست، بلکه در حقیقت حاصل ارتقا و استعلای حیات طبیعی و متعارف آدمی در همین دنیا، با صبغۀ الهی بخشیدن به آن است که با پذیرش حاکمیت نظام معیار دینی بر ابعاد فردی واجتماعی زندگی آدمی قابل تحقق است.

وی، در ادامه مطالب خود پیرامون ویژگی های حیات طیبه گفت: حیات طیبه در نگرش اسلامی تنها در بُعد فردی زندگی و رابطۀ فردی وشخصی انسان با خداوند و نظام معیار ربوبی خلاصه نمی شود بلکه بُعد دیگر مهم حیات طیبه، بعد اجتماعی این نوع زندگانی است که در مفهوم «جامعـۀ صالح» تجلی می یابد.

دکتر صادق زاده در ادامه بحث خود با موضوع  "تبیین فرآیند تربیت معلم  و خصوصیات آن براساس مبانی نظری  تحول بنیادین" به موضوع هویت پرداخت و گفت: هویت نیز مفهومی کلیدی در تربیت معلم ماست و برآیند عوامل متعدد و مجموعه ای از دانش ها و بینش ها، باورها و گرایش ها، تصمیمات و اعمال مداوم و در نتیجه محصول کسب برخی شایستگی  ها توسط خود آدمی با حضور اختیاری در موقعیت های گوناگون است.

وی، با اشاره به اینکه تغییر هویت بیش از هر چیز وابسته به خود فرد است، خاطرنشان کرد: هویت امری ذاتی نیست بلکه توسط خود فرد ساخته می شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ضمن اشاره به دو بعد فردی و جمعی هویت افزود: وجه جمعیِ هویت ناظر به وجوه مشترک  شخصیت فرد با دیگران است که شامل لایه های متعدد نظیر: هویت انسانی، هویت دینی، مذهبی، هویت ملی، قومی،  هویت جنسیتی،  هویت حرفه ای و هویت خانوادگی، می شود.

وی، در ادامه با تاکید بر اینکه جامعه صالح، مظهر تحقق بعد اجتماعی حیات طیبه است، مبنای اصلی تشکیل جامعۀ صالح و پیشرفت  مداوم  آن را "انتخاب و التزام آگاهانه و اختیاری نظام معیار اسلامی در عرصۀ زندگی اجتماعی و روابط جمعی میان انسان ها" دانست.

دکتر صادق زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مفهوم تربیت در سند تحول گفت: تربیت فرآیندی تعاملی، زمینه ساز تکوین و تعالی پیوسته ی هویت متربیان، به صورتی یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی، به منظور هدایت ایشان در مسیر آماده شدن  جهت تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه درهمه ابعاد تعریف شده است.

وی با اشاره به اختیاری و داوطلبانه بودن حیات طیبه، هدف کلی تربیت را زمینه سازی برای دستیابی به حیات طیبه با  کسب شایستگی های لازم جهت درک موقعیت خود و دیگران و بهبود مداوم آن برشمرد و گفت: بر این اساس، تربیت ساحت های مختلفی همچون ساحت دینی و اخلاقی، ساحت زیستی و بدنی، ساحت اجتماعی و سیاسی، ساحت اقتصادی و حرفه ای، ساحت علمی و فن آوری و ساحت علمی و فن آوری را داراست.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه، در دسته بندی تربیت به "وجه عمومی در آموزش و پرورش" و "تخصصی درآموزش عالی"، اشاره کرد و گفت: برخورداری از آموزش و پرورش مطلوب برای تربیت عمومیِ مناسب، زمینه و پیش نیاز تحقق تربیت تخصصی در آموزش عالی خواهد بود.

وی، گزینش، برای ورود به تربیت معلم را در راستای سنجش تربیت عمومی درست، به عنوانِ ورودی مطلوب در دانشگاه فرهنگیان دانست.

حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده، همچنین  آموزش را بخشی از فرآیند تربیت دانست و معلم را متربی برشمرد.

وی، در ادامه ی مطالب خود، با تاکید بر اینکه معلم در ابتدا خود باید حیات طیبه را درک کرده و دارای هویت حرفه ای و شایستگی های عام و خاص باشد، گفت: معلمی با این شرایط میتواند زمینه تربیت و ساختن هویت انسانی، اسلامی، ایرانی را برای متربیان فراهم کند، لذا شایستگی های معلم صرفا در فنون تدریس خلاصه نمیشود.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه، خاطر نشان کرد: بر این اساس، تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، فرآیندی تخصصی، ناظر به تکوین و تعالی پیوسته هویت حرفه ای دانشجومعلمان و معلمان است.

وی افزود: برنامه درسی دانشگاه نیز، برنامه جامعی است که فقط بر هویت تخصصی حرفه ای متمرکز نیست، بلکه هویت مشترک انسانی، اسلامی وایرانی را نیز مورد توجه جدی قرار داده است.

دکتر کیانی :کارکنان حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت؛ عاملان بهبود کیفیت دانشگاه

 

 دکتر کیانی، معاون نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، در دومین نشست هم اندیشی و بالندگی کارشناسان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت سراسر کشور در باشگاه فرهنگیان، با تبیین مباحث محتوایی نقشه راه و دغدغه های حوزه معاونت نظارت، بیان کرد: محتوای دوره جاری ترکیبی از مسائل آموزشی، اجرایی و فرصت مناسبی برای طرح اولویت و دغدغه های این حوزه در سطح صف و ستاد است.

وی با اشاره به این که مجموعه معاونت ارزیابی و نیروهای آن به عنوان ناظر، عاملان بهبود کیفیت دانشگاه محسوب می شوند افزود: در همین راستا تهیه نرم افزار ارزیابی مدیریت عملکرد سازمانی؛ مدیریت عملکرد کارکنان و بالندگی حرفه ای  و همین طور تدوین کیفیت نامه ی نظارت، در ماه های آینده در دستور کار قرار دارد.

دکتر کیانی با اشاره به  تصویب تشکیل شورای نظارت و ارزیابی در سازمان مرکزی و استان، خطاب به مسؤلان و کارشناسان نظارت، ارزیابی و کیفیت پردیس های سراسر کشور  به عنوان اعضای ثابت نظارت ارزیابی استان گفت: به زودی آیین نامه های مربوطه ابلاغ خواهد شد.

وی، در این نشست فرهنگ سازی ارزیابی عملکرد بین مسؤلان و کارکنان پردیس ها و مراکز را از عمده وظایف کارشناسان این حوزه در پردیس ها دانست و افزود: این امر باید از حوزه معاونت آغاز و به بقیه بخش ها تسرّی پیدا کند؛ وظیفه نیروهای ارزیابی در پردیس ها و مراکز باید با محوریت بهبود و پیشگیری باشد؛ بلکه مهمتر از آن ارائه  بازخورد، از مهمترین شرح وظایف در استان ها می باشد.

دکتر کیانی با اشاره به  دقت نظر در تعامل مطلوب با تمامی مجموعه های استانی تأکید کرد: نیروهای نظارت در سطح استان مانند چتری برای پوشش تمامی اعضای مجموعه استان هستند لذا باید در انجام وظایف خود ظرافت های لازم را مدنظر داشته باشند.

وی، با اشاره به این که سند راهبردی، الهام بخش تدوین نقشه راه معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت بوده است به تبیین اهداف نقشه مذکور در پنج گام پرداخت.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دستیابی به مرجعیت در حوزه تربیت معلم متناسب با مبانی تربیت اسلامی در سطوح ملی و فراملی را یکی از اهداف نقشه راه این معاونت برشمرد.

وی از تربیت دانش آموختگان (معلمان و سایر منابع انسانی) برخوردار از شایستگی های عام انسانی، اسلامی ، ایرانی ، تخصصی و حرفه ای طراز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین هدف نام برد.

ساماندهی و مدیریت علمی فرآیند توانمندسازی و ارتقای سطح شایستگی های معلمان و سایر منابع انسانی آموزش و پرورش هدف سومی بود که دکتر کیانی به عنوان یکی از اهداف دانشگاه به آن اشاره کرد.

 وی تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش و نوآوری و تولید علم نافع در حوزه تربیت معلم و همچنین استقرار و نهادینه سازی نظام تضمین کیفیت را به عنوان دو هدف دیگر تدوین نقشه راه معاونت نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت برشمرد.

دکتر کیانی در ادامه ی سخنان خود به برخی از راهبردهای کلان سند راهبردی اشاره کرد.

- حاکمیت فضای فرهنگی و تربیتی بر تمامی شئون دانشگاه مبتنی بر ارزش های حیات طیبه،

-  اصلاح نگرش های موجود و احراز شأن دانشگاه به عنوان یک نهاد تخصصی حرفه ای،

-  استقرار نظام بهبود مستمرکیفیت علمی، آموزشی و تربیتی دانشگاه،

- نهادینه ساختن نظام پایش و تضمین کیفیت،

 - توسعه ی ظرفیت و ارتقای فرایند بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش و تحول در طراحی و اجرای مسیرهای توسعه حرفه ای منابع انسانی آموزش و پرورش از مواردی بود که دکتر کیانی از آنها به عنوان راهبردهای کلان سند راهبردی یاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جزییات طرح آزمون جامع (اصلح) به شرح برخی مراحل آن شامل مشخص کردن شایستگی های لازم معلمی به تفکیک رشته تحصیلی؛ ساخت و اعتباریابی ابزارها و انجام آزمون انطباقی رایانه برای قابل اجرا کردن آزمودن برای استفاده، پرداخت.

شایان ذکر است فایل پاورپوینت مباحث طرح شده در این سخنرانی در بخش ضمائم قابل دسترسی است.