پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی

به نام خدا
گزارش فرایند برگزاری همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی

1-1 دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی به منظور تبادل و تعامل میان صاحبان خرد و اندیشه و به منظور ایجاد بستری مناسب برای تبادل اطلاعات اندیشه ها؛ یافته ها و بیان نظرات جدید در راستای تغییر و تحول رشد و تعالی و دستیابی به یک وحدت فکری و به تعبیر قرآن کریم " و امرهم شوری بینهم" اقدام به برگزاری همایش با موضوع تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی نمود. در ابتدا به منظور مدیریت صحیح آن شیوه نامه ای را تدوین نمود وسعی شد علاوه بر جنبه های نظری همایش به جنبه های علمی و اجرایی مدیریت آن نیز پرداخته شود و در تمام مراحل سعی نمود با بکار گیری درست وبه جای این دستوالعمل ضمن جلوگیری از هدر رفتن فکر ، انرژی، وقت و بودجه سازمان متنوع با نیل به اهداف از قبل تعیین شده منجر به ثبت سابقه ای درخشان و موفق در برگزاری همایش تعلیم و تربیت در آموزه های رضوی شود. ضمن اینکه معتقدیم این همایش نیز همانند هر اثر انسانی دیگر خالی از کاستی و اشکال نبوده است . با برگزاری این همایش شرایط و فضایی به وجود آمد که اصحاب اندیشه و صاحبان اذهان خلاق در یک فرصت استثنایی به طرح مسائل و مشکلات در این حوزه بپردازند. و در واقع با ایجاد شور ونشاط علمی در بین اعضای جامعه پِژوهشگر راهی نو و جهشی بلند برای ایجاد تغییر و تبدیل تهدیدها به فرصت ها و گذر از وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب تحولی بزرگ در این موضوع همایش ایجاد شد. این همایش با اهداف خاصی برگزار شد که از آن جمله می توان به مطرح ساختن یک مسئله خاص جهت دستیابی به راه حل ،حل تضادها، افزایش فعالیت های علمی و فکری در سطح جامعه و ارائه یافته ها و نظریات علمی جدید اشاره کرد. در برگزاری این همایش اهداف آن به صورت دقیق تعیین و مورد توجه قرار گرفت و همه اجزا و برنامه ها در رستای دستیابی به این اهداف تدوین و تعیین گردید. همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی از لحاظ اینکه موضوع آن کاملا تخصصی و محدود به یک جنبه خاص از یک رشته بود نسبتا تخصصی و در سطح عمومی یک حرفه ی خاص یا در حوزه موضوعی خاص بود. تخصصی بودن موضوع این همایش ایجاب می کرد که برنامه ریزی ها مقاله ها و داوری آن در سطح تخصصی و پیشرفته انجام شود و به همین دلیل وظیفه دبیران و کمیته علمی همایش را بسیار حساس کرده بود. لازم به ذکر است اگر چه همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی در یک حوزه موضوعی خاص برگزار شد اما مقاله های ارائه شده در آن طیف گستره ای از موضوع های آن حوزه را در بر گرفت. 2-1 نشست های هماهنگی در تقسیم وظایف برگزاری بهتر همایش به منظور برنامه ریزی و تقسین فعالیت ها و منابع بین افراد که به عنوان برگزار کننده همایش یا کمیته اجرایی که نقش مثمر ثمری را در این همایش ایفا می کردند. نشست های متعددی برگزار شد و منجر به تبادل اطلاعاتی شد که برگزار کنندگان همایش را در دستیابی به اهداف همایش تعلیم و تربیت در آموزه های رضوی کمک می کرد 3-1 مراحل اجرایی همایش تعلیم و تربیت در آموزه های رضوی 1-3-1 ابتدا مرجع پیشنهاد دهنده همایش علمی(دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی) در خواست برگزاری همایش تعلیم و تربیت در آموزه های را در قالب فرم خاصی یک سال قبل از برگزاری همایش تکمیل و به مراجع ذیصلاح رساند. 2-3-1 در مرحله بعد فرم مزبور به تایید شورای پژوهشی دانشگاه رسید. 3-3-1 از آنجا که هر همایش باید دارای دبیر یا مسئوولی باشد تا هدایت فکری و اجرایی برنامه های مورد نظر را به عهده گیرد لذت پس از کسب مجوز های لازم دبیر همایش انتخاب شد. 4-1 ایجاد ساختار مدیریت و تشکیل کمیته های علمی و اجرایی 1-4-1 کمیته علمی همایش کمیته علمی همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی از افراد صاحب نظر و کارشناس معتبر تشکیل شد که از نظر علمی در میان جامعه یا حرفه مورد نظر خود از اعتبار برخوردا بودند. 2-4-1 کمیته اجرایی همایش این کمیته از افرادی تشکیل شد که در امور اجرایی تجربه و مهارت لازم را داشتند. کمیته اجرایی این همایش دارای چند کمیته فرعی نیز بود که هر کدام وظایف مشخصی را به عهده گرفتند. 3-4-1 دبیر خانه همایش به منظور هماهنگی میان همه فعالیت های علمی و اجرایی و نیز برقراری ارتباط با علاقه مندان و شرکت کنندگان دبیر خانه همایش تشکیل شد و مسول این دبیر خانه از بین اعضای کمیته اجرایی و با نظر دبیر همایش تعیین شد. 5-1 ایجاد سایت اینترنتی وب سایت همایش بخشی از وب سایت سازمان برگزار کننده( دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی پردیس شهید بهشتی مشهد) بود که با ایجاد یک لینک اختصاصی اخبار و رویدادهای همایش به اطلاع پژوهشگران می رسید. همچنین به منظور دریافت مقاله ها دو ایمیل ایجاد گردید. Razavi.tbm@rayana.ir Razavi.tbm@chmail.com 6-1 چاپ مجموعه مقاله ها قبل از برگزاری همایش با توجه به تعداد افراد برگزیده (51 اثر) نسخه های مورد نیاز به چاپ رسید.(بالغ بر پانصد جلد کتاب) لازم به ذکر است از نویسندگان مقاله های برگزیده درخواست شد تا چکیده تفصیلی مقاله ی خود را حداکثر در سه صفحه به همراه فایل الکترونیکی آن را با ضوابط و فرصت های اعلام شده به دبیر خانه همایش در مهلت اعلام شده ارسال نمایند. 7-1- چاپ برنامه های همایش چاپ برنامه های همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی پس از آنکه از تعداد سخنرانان و حضور همایش آنان در همایش اطمینان حاصل شد و برنامه های جلسه افتتاحیه و اختتامیه مشخص گردید یک ماه قبل از همایش به صورت بروشور انجام شد. 8-1 ارتباط با شرکت کنندگان و شیوه برخورد با آنان بخشی از موفقیت و اعتبار همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی در گرو وجود یک چارچوب ذهنی و مدیریتی مناسب برای برقراری ارتباط با شرکت کنندگان بود توجه به اینکه انسان ها از نظر خلق و خوی با یکدیگر متفاوت هستند و یک شیوه ای خاص با دیگران ارتباط برقرار می کند از مهم ترین نکاتی بود که مسوولین همایش به آن عنایت کردند و بر همین اساس برگزار کنندگان این همایش راه های ارتباط با افراد مختلف را در نظرداشته و توانستند با بردباری و از راه مناسب بر نیاز های شرکت کنندگان پاسخ گویند. لازم به ذکر است دبیر خانه همایش با پبش بینی انواع نیاز ها و پرسش های احتمالی شرکت کنندگان اطلاعات مورد نظر را تهیه و تدوین کرد و آمادگی کامل در این خصوص را برای خود ایجاد نمود. به منظور مدیریت بهینه تعدادی از همکاران و افراد در اختیار همایش آموزش مختصری فرا گرفتند و دبیر خانه همایش انان را برای راهنمایی شرکت کنندگان و رفع نیاز ها و پرسش های انان آماده کرد بدیهی است شیوه برخورد با شرکت کنندگان تاثیر زیادی در رضات آنان داشته است. 9-1 سایر هدف های جزیی تر همایش عبارت بودند از: بررسی میزان استقبال جامعه مورد نظر از برگزاری همایش بررسی میزان شرکت صاحب نظران و متخصصان شاخص در همایش بررسی میزان تبادل اندیشه و اطلاعات میان شرکت کنندگان بررسی میزان ارائه یافته های جدید توسط سخنرانان بررسی میزان کیفیت ، تخصصی بودن و حرفه ای بودن مقاله های ارائه شده بررسی چگونگی برگزاری همایش از نظر رعایت برنامه های زمانبندی شده بررسی چگونگی برگزاری همایش از نظر سالن سخنرانی و امکانات صوتی و تصویری بررسی چگونگی برگزاری همایش از نظر امکانات رفاهی و پذیرایی بررسی چگونگی برگزاری همایش از نظر اطلاع رسانی، تهیه و پخش پوستر، بروشور و اطلاعیه. 10-1 چگونگی ارزیابی همایش تعلیم و تربیت در آموزه های رضوی به طور معمول ارزیابی از طریق طراحی،تدوین و تکثیر پرسشنامه پیش از برگزاری همایش و توزیع آن میان شرکت کنندگان همرا ه با بروشور ها و برنامه ها در آغاز این همایش صورت پذیرفت. از شرکت کنندگان در همایش خواسته شد که پرسشنامه ها را در انتهای برنامه ها تکمیل کرده و به افرادی که معرفی می شوند تحویل دهند. 11-1 مصاحبه علاوه بر پرسشنامه برای ارزیابی همایش تعلیم و تربیت در آموزه های رضوی، از مصاحبه های معمولی با برخی از شرکت کنندگان صورت گرفت . البته این شیوه یک بررسی کلی بود و نمی تواند از جامعیت و دقت کافی برخوردار باشد. 12-1 گزینش مقاله های برتر برای معرفی مقاله های برتر همایش ، فرم خاصی تهیه و در اختیار اعضای کمیته علمی همایش جهت گزینش مقاله های برتر قرار گرفت . برای مقاله های برتر گواهینامه ی دارای اعتبار جداگانه ای تهیه و به ارائه دهندگان آنان تحویل داده شد. 13-1 مراسم اختتامیه 1) دبیر همایش جمع بندی خود از همایش و مقاله های ارائه شده ، دستاوردها و نتایج کلی و نیز مشکلات عمده همایش را ارائه داد. 2) اهداء لوح تقدیر به صاحبان مقاله های برتر و ..... 3) تقدیر و تشکر از اعضای کمیته ها و دست اندرکاران همایش توسط دبیر همایش 5) مشایعت میهمانان و شرکت کنندگان در همایش توسط دبیر همایش و اعضای کمیته های علمی و اجرایی. 14-1 گواهی شرکت در همایش تعلیم و تربیت در آموزه های رضوی در همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی برای شرکت کنندگان گواهی صادر شد. این گواهی ها از نظر اداری و علمی دارای ارزش هستند و در ترفیع یا ارتقاء افراد مؤثر می باشند. 15-1 پس از همایش تعلیم و تربیت در آموزه های رضوی 1) ارسال نامه تشکر برای کلیه افرادی که به نوعی در امور مختلف برگزاری همایش سهیم بوده اند. 2) ارسال نامه تشکر برای برخی از مقامات ارشد سازمان مربوطه به خاطر پشتیبانی مالی و اداری از همایش 3) تسویه حساب مالی با سازمان متبوع و سایر سازمان هایی که کمک مالی به همایش کرده اند. 4) تحویل یا بازگرداندن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به دفاتر مربوطه و تسویه حساب با آن ها. 5) تقاضای اضافه کار یا پاداش برای برخی افرادی که در پیشبرد امور فعالیت بیشتری داشته اند. 6) تهیه گزارش مالی برای سازمان متبوع 7) تهیه گزارش علمی برای سازمان متبوع 16-1 تعداد کل مقاله های ارسالی به همایش تعداد مقاله های ارسال شده به همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی=== 637 تعداد مقالات برگزیده در مرحله اول از مجموع 637 مقاله ===400 تعداد مقالات برگزیده در مرحله دوم از مجموع 400 مقاله ===200 تعداد مقالات برگزیده در مرحله سوم از مجموع 200 مقاله====94 از 94 مقاله برگزیده در مرحله سوم : در محور اول : مبانی ، اصول و ورش های تربیتی در سیره رضوی 25== مقاله در محور دوم : الگوهای تربیتی فرهنگ رضوی=== 53 مقاله در محور سوم : ارزیابی نظام تربیتی بر اساس سیره رضوی== 12 مقاله دریافت شده است. ازمجموع 51 مقاله برگزیده نهایی : 14 مقاله در بخش ارائه شفاهی(سخنرانی) چاپ 51 مقاله در مجموعه مقالات 29 مقاله بصورت پوستر تعداد پژوهشگرانی که برای این همایش دست به قلم شده اند 1374 تعداد تماس های گرفته شده با همایش بالغ بر 3000 از ویژگی های دیگر این همایش می توان به موارد ذیل اشاره کرد . 1- دریافت و قرائت پیام مقام عالی وزارت آقای دکتر فانی . 2- حضور آقای دکتر مهر محمدی ریس دانشگاه فرهنگیان و آقای دکتر صادق زاده معاونت محترم فرهنگی دانشگاه و آقای دکتر حاج مومنی مدیر کل محترم روابط عمومی . 3- سخنرانی آقای دکتر باقری سخنران کلیدی و دکتر صادق زاده معاونت فرهنگی 4- سخنرانی و حضور آقای دکتر حسینی مدیر کل محترم آموزش و پرورش خراسان رضوی . 5- پخش سرود دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی برای اولین بار . 6- چاپ و توزیع کتاب چکیده تفصیلی مقالات . 7- تبلیغ اجرای همایش بر روی بنرهای بزرگ در سطح شهر با همکاری شهرداری . 8- پخش زنده همایش بر روی سایت دانشگاه با کیفیت مطلوب .