پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی

گفتگو با دکتر سید جواد حسینی
نگاهی به تربیت معلم در کره جنوبی – ارمغان سفر مدیر کل به اینچئون

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی که در اجلاس جهانی آموزش برای همه به عنوان بزرگترین رویداد جهانی آموزش و پرورش( 19 تا 22 may 2015 )عازم اینچون کره جنوبی شد با دل گویه های خویش ، پنجره ای رو به تربیت معلم در کره جنوبی گشود که در گفتگو با دکتر "سید جواد حسینی" به آن می پردازیم. مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه اجلاس جهانی آموزش برای همه بزرگترین رویداد برنامه ریزی جهانی در آموزش و پرورش است، گفت: این اجلاسیه هر 15 سال با حضور وزرای آموزش و پرورش کشورها ، دبیر کل و مسئولان سازمان ملل متحد ، مدیران سازمان های جهانی یونسکوو یونیسف و همراهی صاحب نظران تعلیم و تربیت برگزار می شود . دکتر "سید جواد حسینی" هدف از این اجلاس جهانی را ، بازخوانی و بازسازی اهداف مصوب 15 سال گذشته و تصمیم سازی و ترمیم نقشه راه برای 15 سال آینده آموزش و پرورش دانست وی افزود، همگانی شدن آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی ، یادگیری مادام العمر بهبود نرخ سواد آموزی بزرگسالان به 50 درصد، دسترسی یکسان دختران و پسران به آموزش و توجه ویژه به بهبود کیفی آموزش به دانش آموزان با نیازهای خاص از اهداف ویژه اجلاس در سال 2000 به میزبانی داکار سنگال است . و گفت : طبق گزارش سازمان یونسکو ، مدیران ؛ بالاترین نرخ تحقق سواد آموزی را به ارمغان آورده اند و خاطر نشان کرد جمهوری اسلامی ایران در همه اهداف 60 درصد آن ها را محقق کرده است . ایشان با بیان اینکه در اجلاس جهانی 2015 بر توجه بیش از پیش بر اهداف دوره گذشته تاکید شد ، اظهار کرد: کشورهای جهان در این اجلاس خواستار افزایش اعتبارات آموزش و پرورش شدند . دکتر حسینی افزود باید سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی کشور به 50 تا 60 درصد برسد . و ادامه داد با اتکا به اهداف اجلاس 2015 باید سهم آموزش و پرورش در بودجه دولت به 15 تا 20 درصد افزایش یابد که در جمهوری اسلامی ایران سهم آموزش و پرورش 2/10 درصد بودجه است . وی با بیان اینکه در این اجلاس بر گسترش آموزش و پرورش عمومی و اجباری تاکید شد افزود : یک سال پیش دبستانی و آموزش های عمومی اول تا نهم برای همه کشورها باید اجباری شود. این صاحب نظر حوزه تعلیم و تربیت با بیان اینکه مسیر توسعه در آموزش و پرورش است تصریح است : وزیر آموزش و پرروش کره جنوبی با بازخوانی و بازسازی 60 سال گذشته این کشور و مقایسه منصفانه با زمان حال ، آموزش را شرط اصلی توسعه این کشور دانست وعنوان کرد : خانواده ، دولت و معلمان 3 ضلع مثلث طلایی توسعه آموزش و پرورش در کره جنوبی هستند. دکتر حسینی لزوم استفاده از it , ict را با پرهیز از عارضه های احتمالی را دیگر هدف ترسیم شده در نقشه راه تعلیم و تربیت جهانی در این اجلاس خواند و افزود : تنبلی ذهنی ، فردی کردن آسیب به روابط اجتماعی ، اعتیاد مجازی از جمله اهم آسیب های it , ict است. وی با اشاره به اینکه نباید هوشمند سازی محدود به کلاس های درس شود اضافه کرد : مدرسه ، خانواده و معلم هر سه باید در مسیر هوشمند سازی به تعالی برسند و با توجه به تفسیر وزیر آموزش و پرورش کره جنوبی از توصیف معلمان اظهار داشت : امپراتور (پادشاه) و عضو خانواده ؛ صفت های یک معلم کره ای است. مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی رعایت مسائل توسعه پایدار و زیست محیطی و کاهش فقر ، نابودی ، نابرابری از طریق آموزش و پرورش را دیگر اهداف این اجلاس جهانی برای توسعه ی همه جانبه تعلیم و تربیت جهانی عنوان و اظهار کرد : آموزش شهروند جهانی بعد از گذر از شهروند محلی منطقه و ملی نیاز ضروری است . این کارشناس تعلیم و تربیت گفت : در این اجلاس بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه به عنوان موانع رشد معرفی شد و جمهوری اسلامی ایران خواستار نگاه ویژه در حوزه تهدید های ناعادلانه شد . وی ادامه داد جمهوری اسلامی ایران به مواضع جهانی مبنی بر آموزش جنسی نیز موضع نشان داد . وی در ادامه عنوان کرد : بیانیه ی پایانی این اجلاس بعد از نگارش در پاریس اکتبر 2015 منتشر خواهد شد . مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به وضع معیشتی فرهنگیان در کشورها گفت در 7 درصد کشور ها وضع معلمان از بقیه کارمندان بهتر نیست در 20 درصد کشورها معلمان با سایر کارمندان از حیث معیشتی برابری می کنند و فقط 10 کشورها معلمان وضع منحصر به فردی دارند . دکتر حسینی با اشاره به اینکه توجه به معیشت فرهنگیان تولد را به ارمغان می آورد عنوان کرد معلم و آموزش و پرورش مسیر توسعه همه کشورها است . وی جذب معلم در کره جنوبی را از طریق آزمون برای حضور در دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود : درصد متقاضیان راهی دانشگاه فرهنگیان می شوند چرا که علاقه و رغبت برای حضور در این مجموعه در کشور کره جنوبی فراهم است این نظام تعلیم و تربیت هم ردیف دانشگاه های پزشکی و مهندسی است . وی با بیان این که این دانشگاه فقط در رشته آموزش ابتدایی و معلم تربیت می کند عنوان کرد دانشجویان بعد از 4 سال تحصیل پیاپی ، مجموع دروس گذرانده شده و ... یک منبع اصلی تعلیم و تربیت به عنوان آزمون جامع مورد ارزشیابی قرار می گیرند . وی گفت: دانشجو بعد از کسب نمره قبولی در آزمون جامع ، مجوز حق مصاحبه برای صلاحیت معلمی را دارا می شود . با بیان اینکه بورسیه دانشگاه فرهنگیان در کره جنوبی یکنواخت نیست وی ادامه دارد تحصیل در این دانشگاه رایگان و همراه با اعطای مزایای نابرابر از حیث وضعیت مالی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان است . وی آزمون نظام در جذب معلمی را از بین دارندگان گواهینامه صلاحیت معلمی تنها را ورود به آموزش و پرورش دانست و گفت درس هنر و 12 واحد تولید محتوای الکترونیکی برای همه فراگیران و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در این کشور ضروری است . وی با اشاره به استقرار مدارس تجربی در 11 پردیس دانشگاهی فرهنگیان کره جنوبی عنوان کرد ورود به این مدارس نیز از حیث ویژگی های ارزشمند و مثبت رقابت ویژه می طلبد. وی مجوز تدریس در مقاطع متوسطه را در این کشور مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری دانست که از بین معلمان ابتدایی ارتقاء می یابند . وی گفت کلاس مهارت های زندگی ، تنظیم و تنظیف و نگهداری مدارس توسط دانش آموزان مشارکت اولیا در اداره مدرسه از آزمایشگاه تا کتابخانه، با برنامه ریزی مدون ، حضور مدیران و معاونان آموزشگاه در طلیعه صبحگاه را از ویژگی های بارز مدارس کره جنوبی دانست . وی با اشاره به اجرای نظام 6-3-3 توصیفی در همه مقاطع در کره جنوبی گفت دستاوردهای دانش آموزی در قالب نمایشگاه های دائمی که به طور منظم بروز رسانی می شوند در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.