سنخرانی حجت الاسلام والمسلمین دادگر در جلسه افتتاحیه مرکز مشاوره پردیس شهید بهشتی
حجت الاسلام والمسلمین دادگر با اشاره به نقش تقویت دانش افزایی و یادگیری در نگاه اسلامی اظهار کرد:یکی از گام های بسیار مهم در حوزه تقویت دانش افزایی و یادگیری در نگاه اسلامی که باید توجه شودفراگیری و تقویت دانش و یادگیری است تا انسان بتواند از عمر،وقت و سرمایه هایش برکات بیشتری به مخاطبان ارائه دهد.
وی گفت:درنگاه اسلامی یکی از آرزوها و دغدغه ها در قرآن و آموزه های اسلامی وجود بحث دستیابی به حیات طیبه است.
ایشان درادامه با بیان نقش حیات طیبه در زندگی انسان گفت:حیات طیبه مسئله ای است که مربوط به مسائل دنیوی و اخروی می شود و دریک کلام هدف اسلام و انبیاء تحقق مسئله حیات طیبه بوده است.
وی با اشاره به جایگاه تعلیم و تربیت درنگاه اسلامی تصریبح کرد:یکی از مسائل تعلیم و تربیت در نگاه اسلامی،مسئله انسان سازی و مسئله ارزش ها و فضایل انسان است و رشد و شکوفایی توانمندی ها به صورت همه جانبه مسئله بعدی در این نگاه است.
دادگر در ادامه،حفظ و تامین سلامت جسمانی و روانی و آماده سازی فرد برای زندگی را از نکات بسیار مهم در حوزه تعلیم و تربیت دانست و گفت:مسئله دیگر در حوزه تعلیم و ترییت مستقل سازی و مصون سازی است که به تعبیر امروزی تفکر انتقادی گفته می شود و ازمسائل مهمی است که این هم هدف غایی تعلیم و تربیت محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد:مسئلی که ما الآن در دانشگاه با آن مواجه هستیم این است که بناست ما انسان هایی راتربیت کنیم و تحویل آموزش و پرورش دهیم و این ها باید در شکل نظام دانشگاهی تربیت پیداکنند و شخصیت آنها ساخته شود.
دادگر با اشاره به مسئله خودشناسی گفت:کمک به دانشجو برای کسب و تولید دانش یعنی هم بتواند بدست آورد و هم دانش را به درستی و به شیوه مناسب تدریس کند و نقش آفرینی کند.
وی تصریح کرد:همین کافی نیست که ما فقط به دانشجو معلم ، دانشی منتقل کنیم،بلکه او باید بتواند نقش خودرا در تولید دانش ایفا کند؛و این مسئله در اساسنامه دانشگاه هم تاکید شده است.
دادگر، کمک به دانشجو برای فهم دانش و تشویق دانشجو به خود انگیزشی و خود ارزیابی را از مسائل مهم دانست و اظهارکرد:درکنارعلم مسئله ای به نام اخلاق و تهذیب مسئله کلیدی و موردنیاز است و هرجا آسیب دیدیم و پایمان لرزیده و یا هرکسی در حوزه عالمان دینی و فضلا و چه در حوزه دانشگاهی،هرجالرزیدند بدانند اشکال ازین دو مقوله بوده است.
وی با اشاره به نقش مشاوران در دانشگاه ها گفت:ارتقای وضعیت متناسب با سطح دانشگاهی یکی از مقولات بسیار مهمی است که همه به این موضوع اهتمام دارند و دوست داریم هرچه سریعتر در این زمینه تلاش های لازم را بدست بیاوریم.
دادگرخاطرنشان کرد:خیلی از بداخلاقی هایی که در جامعه می آید ناشی از خلأها و عقده های روانی است و این باعث می شود که یک انتقام گیری در فضای جامعه به وجود بیاید.
وی اظهارکرد:بحث های هویتی یکی از بحث های کلیدی است که یک دانشجو معلم با آن روبه روست زیرا یک دانشجو معلم یک هویت شخصی دارد که مختص خود اوست و یک هویت معلمی دارد که هویت جمعی اوست.
دادگرتاکید کرد:هویت بخشی و هویت آفرینی به دانشجومعلم برای این رسالت بسیار مهم است و نقش مشاوران در این مسئله بسیار مهم و غبر قابل اجتناب است.وی ادامه داد:مسئله انتقاد و روحیه مطالبه گری یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است که جوانان خصوصاً دانشجویان و به طور ویژه دانشجو معلمان باید ازاین ویژگی برخوردار باشند.دادگر گفت:انتقاد ؛ هم مثبت و هم منفی است ولی نق نق کردن نیست بلکه عیب جویی است که ما باید در این زمینه به فرد کمک کنیم تا روحیه انتقادیش تقویت شود.وی بااشاره به سخن امام صادق(ع) جنبه دلسوزی،تکمیل،برطرف کردن،آینه وارعمل کردن،اینه وار نمودن عیبی که وجوددارد را ازویژگی های یک انتقاد مثبت دانست.
دادگر درپایان تاکید کرد:باید دانشجو معلم را به این نقطه برسانیم که اگر انتقادی می کند ،انتقادی مثبت و ارزشیابی منصفانه ای داشته باشد و هم نقاط مثبت را ببیند و هم نقاط ضعف را و این یک تفکر عقلانی و همان دیدگاه تربیتی اسلام است.