پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی

به همت انجمن گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی برگزار شد:

نشست علمی و گردهمایی روز بزرگداشت عطار نیشابوری

عصر دیروز، شنبه 26 فروردین 1402، نشست علمی و گردهمایی روز بزرگداشت عطار نیشابوری در پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی در این جلسه، دکتر محمد تقوی، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به موضوع آرمانگرایی در عرفان گفت: آرمانگرایی معمولاً در تقابل با واقع گرایی مطرح می شود چرا که ما انسانی را آرمانگرا می دانیم که به مسائلی فراتر از واقعیت های جاری زندگی فکر می کند.

وی با بیان این که "هر عارفی یک آرمانگرا است"  بیان کرد: نقدی که به عرفا وارد شده است این است که ایشان به مسائل جاری و الزامات زندگی توجهی ندارند و بسیاری از آنان معتقدند که انسان تنها وظیفه دارد خود را به کمال برساند و دیگران و جامعه برایش موضوعیت چندانی ندارد.

دکتر تقوی افزود: البته باید در نظر داشت که برخی از عرفا به جامعه نیز توجه داشتند که عطار یکی از آنان بود که نوعی ارتباط جدی و واقعی با مردم برقرار کرده بود.

دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به چهار منظومه مهم عطار گفت: ترتیب این چهار اثر به گونه ای است که طرح کلی عطار را برای دستیابی به آرمانش نشان می دهد.

 دکتر تقوی به الهی نامه عطار اشاره کرد و گفت: در این منظومه ما همه آرمان هایی را که ممکن است فرد انسانی به آن دلبستگی پیدا کند و وجهه همت او شود مشاهده می کنیم.

وی با مقایسه عطار و افلاطون گفت: ما در اندیشه های افلاطون نیز مشاهده می کنیم که او نیز انسانها را در 5 دسته طبقه بندی کرده است: گروهی که فقط به دنبال لذات جسمانی هستند، گروهی که در پی ثروت اند، گروهی که دوست دارند به شهرت برسند، گروهی که به افتخار آفرینی می اندیشند و در نهایت گروهی که در جستجوی حقیقت اند و از همه برتر هستند.

دکتر تقوی اظهار داشت: همین طبقه بندی را در منطق الطیر نیز مشاهده می کنیم چرا که هر یک از پرندگان در این داستان نماد یک گروه از انسان ها هستند.

پیش از سخنان دکتر تقوی، دکتر جواد محقق نیشابوری، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در سخنانی با مقایسه عطار با دیگر شاعران عارف گفت: آثار عطار از نظر زمانی و بیانی حد واسط حدیقه الحقیقه سنایی غزنوی و مثنوی معنوی مولوی است به گونه ای که در این رابطه گفته شده است که سیر ادبیات عرفانی با سنایی آغاز شده، با عطار ادامه پیدا کرده و با مولانا به اوج رسیده است.

وی افزود: سه کتاب الهی نامه، منطق الطیر و مصیبت نامه عطار به گونه ای نوشته شده است که گویی طرحی از قبل آماده و فکر شده دارد و معلوم است که مبتنی بر فکر قبلی و تحقیق و پژوهش است.

دکتر محقق با اشاره به سادگی زبان عطار گفت: او همواره کوشیده است که سادگی را در بیان خود حفظ کند.

وی تأکید کرد: سادگی زبان عطار نشان از پختگی بیان او است.

در این جلسه جمال علیمی گلیان، مدرس دانشگاه فرهنگیان نیز در سخنانی ضمن تأکید بر جایگاه والای عطار در عرفان و ادبیات بر لزوم برگزاری برنامه هایی برای آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با بزرگانی نظیر عطار تأکید و از سخنرانان جلسه تقدیر و تشکر کرد.
گفتنی است در طول زمان برگزاری این جلسه، دکتر جواد نکونام، دانش آموخته فوق ممتاز انجمن خوشنویسان ایران ابیاتی از اشعار عطار نیشابوری را خوشنویسی کرد که در پایان جلسه به حاضران اهدا گردید.

این جلسه به همت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با همکاری کانون ادب و هنر، انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد.