پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی

برگزاری نشست علمی تخصصی «مدیریت تفکر، هوش و هیجان»

دوازدهمین جلسه از سلسله برنامه های کارشناسی امور پژوهشی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در فضای مجازی، با عنوان «مدیریت تفکر، هوش و هیجان» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، دراین نشست علمی تخصصی که صبح امروز، یکشنبه 25 خرداد 99 در پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد، رمضان نیری، عضو هیأت علمی و مدیر امور دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی به بیان مطالبی درباره هوش، تفکر و چگونگی مدیریت هیجانات پرداخت.

نیری با قدردانی از برگزارکنندگان نشست های علمی به شیوه مجازی به تعریف تفکر اشاره کرد وگفت: تفکر یک گفتگوی ذهنی است که مستمراً جریان دارد و قابل توقف نیست.

استاد دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با اشاره به این که بسیاری از واکنش های ما به محرک های بیرونی در واقع واکنش به جریان فکری خودمان است، گفت: این که برخی به محرک های متفاوت، واکنش یکسان نشان می دهند، نمایانگر این است که این واکنش ها خاستگاه درونی دارد.

وی افزود: مدیریت فکر کمک می کند منفعل و تماشاگر نباشیم، برنامه های فکری خودمان را بشناسیم، افکارمان را کنترل کنیم و در مجموع نسبت به محرک های بیرونی واکنش مناسب داشته باشیم.

نیری با تقسیم بندی افکار به سه دسته افکار سفید، سیاه و قرمز بیان کرد: افکار سفید صرفاً بیانگر اطلاعات است و حاوی احساسات خاصی نیست، در صورتی که افکار سیاه علاوه بر این که اطلاعات خاصی دارند، قضاوت و داوری نیز می کنند.

وی افزود: افکار قرمز، افکاری هستند که آبشخور آن هیجانات است و با احساسات عمیق ما سر و کار دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان این که: " آن ها که تفکر سیاه ندارند، خوش باورند و زود تسلیم شرایط می شوند"، گفت: اگر ما تفکر نقاد نداشته باشیم، عیب یاب نخواهیم داشت و تلقین پذیر خواهیم شد.

وی خاطرنشان ساخت: برخورداری از افکار سیاه در دامنه هنجار آن خوب است، چرا که آن ها که افکار سیاه شدید دارند گرفتار وسواس می شوند.

نیری با اشاره به این که: "انسان موجودی است بسیار هیجان محور"، گفت: مهمترین بخش مدیریت تفکر مدیریت هیجانات است.

وی با تقسیم بندی هیجان ها به دو دسته هیجان های مثبت و منفی گفت: انسان ها هم هیجان های مثبت را تجربه می کنند و هم هیجان های منفی را.

استاد دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی سه عامل، موقعیت، شدت و جهت بروز یک هیجان را به عنوان عوامل مهم در تحلیل هیجان ها برشمرد و گفت نمی توانیم بگوییم همه هیجان های مثبت خوب، یا همه هیجان های منفی بد است، بلکه باید این امر با توجه به موقعیت، شدت و جهت یا هدف بروز یک هیجان مورد بررسی قرار گیرد.

وی «هوش هیجانی» را "ظرفیت عاطفی فرد در مواجهه با موقعیت ها و شرایط و نحوه سازگاری با آن" دانست و گفت: هوش هیجانی تابع دو متغیر "نحوه مدیریت هیجان ها" و "هیجان های غالب" است.

استاد دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان ساخت: کسی که هوش هیجانی بالاتری دارد هم هیجان های خود را بهتر می تواند مدیریت کند و هم هیجان های غالب او، هیجان های مثبت است.

وی با بیان این که سهم هوش هیجانی در موفقیت افراد بیش از 80 درصد است، گفت: کسی که هوش هیجانی کمتری دارد نمی تواند از زندگی خود لذت ببرد.

نیری افزود: این واقعیت که عملکرد بدن، فرایند های ذهنی و تعاملات ما به شدت تحت تأثیر هیجانات قرار می گیرند، نشان دهنده اهمیت توجه به هوش هیجانی است.

گفتنی است این نشست علمی تخصصی به همت کارشناسی امور پژوهشی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و با همکاری گروه های آموزشی مشاوره و راهنمایی و علوم تربیتی این دانشگاه برگزار شد.