پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی

برگزاری هفتمین جلسه تازه های هفته

روز دوشنبه 4 آذر 98، هفتمین جلسه تازه های هفته پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی در این جلسه، حجه الاسلام و المسلمین غلامرضا ناظمی، مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و مؤلف کتاب «پاسخ به شبهات حقوقی» به معرفی این کتاب پرداخت.

حجه الاسلام ناظمی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت کارهای پژوهشی به فضیلت تفکر، تأمل و تحقیق از نگاه اسلام پرداخت و گفت: کتاب پاسخ به شبهات حقوقی در واقع مجموعه مقالاتی بوده است که قبلاً در نشریات مختلف به چاپ رسیده و با اندکی تغییر در قالب کتاب پاسخ به شبهات حقوقی گردآوری و منتشر شده است.

وی با بیان این که کتاب «پاسخ به شبهات حقوقی» از چهار فصل تشکیل شده است، این چهار فصل را شامل حقوق اساسی، حقوق بین الملل، حقوق جزا و مدنی و ولایت و هجمه های تبلیغاتی ذکر کرد.

حجه الاسلام ناظمی، ادامه داد: در ابتدای فصل اول کتاب شمایی کلی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای خواننده ترسیم گردیده و سپس به تشریح این موضوع پرداخته شده که شایسته ترین قانون گذار چه کسی است؟

مؤلف کتاب «پاسخ به شبهات حقوقی» توضیح داد: در این کتاب بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین (ع) قانون گذار واقعی منحصراً خداوند است، زیرا او است که هم علم کافی دارد و هم نسبت به بندگان عادل و دلسوز می باشد.

مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان این که معمولاً افراد فرهیخته، دانشمند و دارای علم بالا، در جوامع در اقلیت هستند، گفت: این نشان می دهد که اکثریت کمتر از اقلیت می فهمند و این نشان می دهد که دموکراسی غیرمستقیم پذیرفته تر از دموکراسی مستقیم است.

حجه الاسلام ناظمی با اشاره به این که نقد مصونیت نمایندگان یکی دیگر از موضوعات مطروحه در این کتاب است، تصریح کرد: نمایندگان باید در صورتی که مسئولیت نمایندگی خود عمل کنند مصونیت داشته باشند.

وی با بیان این که هیچ نظارتی جز نظارت مؤثر پذیرفته نیست، اظهار داشت بر همین اساس در این کتاب درباره نظارت استصوابی بحث شده و این موضوع مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است.

برنامه علمی تازه های هفته، جلسه سخنرانی است که هر هفته به همت کارشناسی پژوهش و فناوری پردیس شهید بهشتی مشهد در سالن ورودی ساختمان اداری آموزشی این پردیس برگزار می شود و در آن یکی از استادان یا دانشجویان با بیان آخرین یافته ها و معرفی آثار و تألیفات پژوهشی خود می پردازد.


نظرات کاربران