توسط عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی ارائه شد:
وبینار تشریح دستاوردهای سفر هیأت اعزامی دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه جمک فنلاند
در دومین وبینار تشریح دستاوردهای سفر هیأت اعزامی دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تربیت معلم حرفه ای جمک فنلاند، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گزارشی از فعالیت های انجام شده در این سفر ارائه داد.
به گزارش روابط عمومی، دکتر شراره سادات سرسرابی، مدیر بخش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، با اشاره به ویژگی های نظام آموزشی فنلاند گفت: این نظام، سیستمی برابرطلب و بدون هیچ گونه شهریه است و دانش آموزان در فنلاند از یک وعده صبحانه رایگان نیز استفاده می کنند.
وی افزود: دانش آموزان فنلاندی یک دوره 9 ساله در مدارس جامع و یک دوره 3 ساله در مقطع تکمیلی متوسطه تحصیل می کنند.
دکتر سرسرابی ادامه داد: دوره مدارس فنی حرفه ای چند رشته ای در فنلاند 2 تا 3 سال به طول می انجامد و دوره آموزش های عالی فنی حرفه ای نیز 3 تا 5 سال است.
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان این که یکی از دلایل موفقیت دانش آموزان فنلاندی در آزمون های بین المللی آمادگی خوب معلمان این کشور است، تأکید کرد: در فنلاند فقط بهترین ها برای شغل معلمی انتخاب می گردند و اگرچه هزاران نفر امید به قبولی در رشته های معلمی دارند سالانه فقط 700 نفر در آزمون 2 مرحله ای انتخاب معلمان گزینش می شوند. وی افزود: داوطلبان شغل معلمی در فنلاند باید یک دوره 5 ساله فوق لیسانس را در این کشور طی کنند.
دکتر سرسرابی با اشاره به جایگاه اجتماعی بالای معلمان در فنلاند تأکید کرد: در این کشور معلمان عملاً در رده پزشکان و وکلا محسوب می شوند.
وی به نسبت تعداد معلم به دانش آموز در فنلاند اشاره کرد و گفت: اگرچه تعداد 600 هزار نفری دانش آموزان کشور فنلاند در مقایسه با تعداد یک میلیون نفری دانش آموزان در شهری مانند نیویورک بسیار کمتر است، اما تعداد معلمان فنلاند بسیار بیشتر از معلمان نیویورک می باشد.
استادیار دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، با اشاره به دانشگاه تربیت معلم حرفه ای جمک فنلاند گفت: مأموریت این دانشگاه آموزش عالی حرفه ای معلمان است و سالانه بیش از 400 نفر از آن دانش آموخته می شوند. وی افزود: علاوه بر این هر سال بیش از 2000 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت نیز از دوره های آموزش حرفه ای این دانشگاه بهره مند می شوند.
عضو هیأت علمی پردیس شهید بهشتی مشهد ادامه داد: می توان گفت که فنلاند مسیر را به ما نشان می دهد زیرا این کشور شادترین کشور، دومین دارنده سرمایه انسانی، سومین دارنده کیفیت آموزشی، امن ترین کشور، دارنده بهترین دانش دیجیتال و دارنده پاک ترین هوا در دنیا به شمار می رود.
از دیگر مسائلی که دکتر سرسرابی در این وبینار در رابطه با آموزش و پرورش فنلاند و دانشگاه تربیت معلم جمک بیان کرد می توان به حجم ارتباطات بین المللی و مشارکت دانشگاه جمک در عرصه های بین الملل، پرهیز از تشریفات اداری و تسهیل امور، مشخص بودن شرح وظایف هر نیروی سازمانی، آرامش و آسایش در محیط کار، تمرکز بر حضور در جوامع علمی و گفتمان سازی و فاصله گرفتن از ارائه صرف مقالات، تعامل در یادگیری و یاددهی در محیط سازمانی، تعامل معلم، دانش آموز و والدین در امر آموزش و حرکت در چارچوب برنامه های مشخص در دانشگاه جمک و نظام آموزش و پرورش فنلاند اشاره کرد.