پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی

مدیر کل خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان:
آموزش، خط مقدم فعالیت های دانشگاه است

مدیر کل خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان در مراسم آغاز دوره آموزشی کارشناسان آموزش این دانشگاه گفت: آموزش، خط مقدم فعالیت های آموزشی است

صبح امروز مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان، در مراسم آغاز دوره آموزشی کارشناسان آموزش این دانشگاه در تالار ابن هیثم پردیس شهید بهشتی مشهد، با بیان این که بخش آموزش، خط مقدم فعالیت های آموزشی است، گفت: کارشناسان آموزش، دیده بان این خط مقدم هستند.

دکتر دوست محمد سمیعی، با ذکر این که کارشناسان آموزش را می توان به دو دسته کارشناسان سنتی و کارشناسان سیستمی تقسیم کرد، گفت: یکی از ویژگی های کارشناسان سنتی این است که منتظر می شوند تا با مسائل مواجه گردند و سپس برای حل مسائل به برنامه ریزی مقطعی می پردازند، در حالی که کارشناس سیستمی از مدت ها قبل پیش بینی کارها را انجام می دهد و برنامه اش را آماده می سازد.

وی افزود: کارشناس سنتی همه نیروهای مجموعه را برای انجام فعالیت های خود بسیج می کند و عملاً به سمت مدیریت بحران می رود، اما در مقابل کارشناس سیستمی، از قبل، شرح وظایف خودنوشته ای برای خویش تهیه می کند و تلاش خود را جهت انجام آن مصروف می دارد.

دکترسمیعی از توقف بعد از انجام فعالیت، روزمرگی، آشفتگی و اضطرار، احساسی عمل کردن و بخشی نگری به عنوان دیگر ویژگی های کارشناس سنتی یاد کرد و اظهار داشت: در مقابل، کارشناسان سیستمی بعد از انجام هر فعالیت نقد و بررسی انجام می دهند، پویایی، چابکی، نگاه فرایندی و هم افزایی دارند، از آرامش و رضایت درونی برخوردارند، عقلایی عمل می کنند و به کل مجموعه به عنوان سیستم می نگرند. وی افزود: کارشناسان سیستمی تمام اطلاعات را در اختیار دارند و همه گزینه ها و پیامدهای ناشی از انجام هر کاری را بررسی می نمایند.

مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان با بیان این که بنا بر توصیه بزرگان ابتدا باید وظایف را شناخت و سپس به انجام آن اهتمام کرد، گفت: کارشناسان حوزه آموزش باید از تمام آیین نامه های وزارت علوم، شیوه نامه ها و دستورالعمل های سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و بخشنامه های اداری مرتبط، آگاهی داشته باشند و بر آن ها تسلط پیدا کنند.

دکتر سمیعی سامانه آموزشی گلستان را چشم بیدار دانشگاه دانست که از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. وی افزود: آشنایی کامل با امکانات و توانمندی های این سامانه نیز کار دیگری است که کارشناسان باید در جهت شناخت وظایف خود انجام دهند.

مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان، با بیان این که معاون آموزشی، مدیر گروه و کارشناس آموزش، سه ضلع مثلث خدمات آموزشی هستند، گفت: کارشناسان باید روابط خود را با دیگر اضلاع این مثلث به خوبی تنظیم کنند تا فرایندها به نحو مناسبی به نتیجه برسد.

وی داشتن برنامه درازمدت و کوتاه مدت، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به دانشجویان، موقعیت شناسی؛ خودآگاهی، خودارزیابی و خودتنظیمی، ایجاد انجمن های اجرایی دانشجویی در حوزه آموزش، و ایجاد نظام پیشنهادات را از دیگر فعالیت هایی برشمرد که کارشناسان آموزش باید در راستای انجام وظایف خود به آن اهتمام داشته باشند.