پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی

معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مدیریت امور پردیس های خراسان رضوی:
باید دانشجویانی تربیت کنیم که دارای معیارهای اصلی یک انسان متدین باشند

معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی امور پردیس های خراسان رضوی در جلسه کارگروه غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان پردیس شهید بهشتی گفت: باید دانشجویانی تربیت کنیم که دارای معیارهای اصلی یک انسان متدین باشند.

صبح امروز، جلسه کارگروه غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان پردیس شهید بهشتی مشهد در دفتر معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی این پردیس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی در این جلسه، معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مدیریت امور پردیس های خراسان رضوی با اشاره به فضای خوب و جوّ همکاری و همدلی موجود در پردیس شهید بهشتی ابراز امیدواری کرد کارکنان این پردیس با استفاده از فضای موجود بتوانند به عنوان یک گروه اجتماعی کوچک، گام های مؤثری در جهت ارتقاء فرهنگی و فکری دانشجویان بردارند.

سیدکمال الدین حسینی با اشاره به وجود رابطه مستقیم بین آسیب های اجتماعی و نحوه گذران اوقات فراغت  گفت: مقام معظم رهبری فرموده اند در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی به گونه ای فعالیت کنید که گویی فرزندان خودتان در معرض این آسیب ها است. وی تأکید کرد: ما نیز باید با پیروی از این سخن رهبر معظم انقلاب برای رشد و اعتلاء دانشجویان مانند فرزندان خودمان تلاش کنیم.

حسینی با بیان این که در تربیت دانشجویان بهتر است از آرمانگرایی پرهیز کنیم گفت: ما باید دانشجویان را به گونه ای تربیت کنیم که دارای حداقل معیارهای اصلی یک فرد متدین باشند. وی تصریح کرد: پایبندی به انجام واجبات، تقید به مسائل اخلاقی، درست کرداری و راستگویی، داشتن حس نوع دوستی و جدیت در کارها ویژگی هایی است که باید دانشجویان ما از آن ها برخوردار باشند.

معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی اظهار داشت: نتایج پژوهشی که بر روی 50 شرکت دانش بنیان در استان خراسان انجام شده است نشان می دهد مدیرانی موفق بوده اند که یا دانش آموخته هنرستان ها هستند، یا در نظام استاد شاگردی فعالیت کرده اند و یا در فعالیت های فوق برنامه مدارس و دانشگاه ها شرکت داشته اند. وی نتیجه گیری کرد: صرف تحصیل و کسب نمره های خوب منجر به پرورش انسان های نخبه نمی شود و فعالیت های جانبی نقش مهمی در بروز استعدادهای افراد دارد.

این استاد دانشگاه با ذکر این که انسان ها در ارتباطات اجتماعی خود دارای دو نوع پیوند ضعیف و قوی هستند گفت: پیوند قوی شامل ارتباطاتی است که افراد دارای شغل، رشته و طبقه اجتماعی مشابه با یکدیگر برقرار می کنند اما پیوند قوی به روابطی گفته می شود که انسان های دارای جایگاه های متفاوت با هم دارند. وی تصریح کرد: بر اساس پژوهش ها افرادی در مواجهه با مسائل اجتماعی موفق ترند که پیوندهای ضعیف زیادی داشته باشند.

حسینی بر لزوم تلاش برای افزایش پیوندهای ضعیف دانشجویان تأکید کرد و گفت: سه گام مهم برای این کار، انتخابی کردن دروس عمومی، گسترش فعالیت های فوق برنامه و افزایش همکاری های برون سازمانی با نهادهای خارج از دانشگاه است.

 وی با تقسیم بندی تعاملات انسانی به تعاملات ذاتی و عرضی توضیح داد: تعاملاتی که افراد به صورت خودجوش و با هدف کسب احساس رضایت درونی انجام می دهند تعاملات ذاتی و تعاملاتی که به منظور کسب سود و منفعت مادی برقرار می کنند تعاملات عرضی هستند. وی تأکید کرد: باید با وارد کردن دانشجویان به فعالیت های داوطلبانه، اختیاری و دلبخواه کاری کنیم که آنان، به عنوان یک تعامل ذاتی، وارد فعالیت های اجتماعی و انسان دوستانه شوند.

در ادامه این نشست، کارشناسان حاضر به بیان دیدگاه های خود در رابطه به موضوع جلسه پرداختند که از جمله نظرات بیان شده می توان به نظرسنجی از دانشجویان برای تعیین نیازهای فرهنگی، تهیه ملزومات فرهنگی مورد نیاز سراهای دانشجویی، ارائه خدمات مشاوره ای به دانشجویان، بهره گیری از توان و ظرفیت استادان، تلاش برای شناخت استعدادهای دانشجویان و لزوم اعتماد به فکرو کار دانشجویان اشاره کرد.