معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان استان:
استفاده از ظرفیت تشکل های دانشجویی می تواند نقش مؤثری در کاهش آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها داشته باشد
معاون آموزشی پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در نشست پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در دانشگاه های استان گفت: « استفاده از ظرفیت تشکل های دانشجویی نقش مؤثری در کاهش آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها دارد»
صبح امروز، شنبه 13 مرداد 97، نشست پیشگیری از آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها، با حضور و سخنرانی معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پردیس شهید بهشتی، سیدکمال الدین حسینی در این جلسه با اشاره به فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد آسیب های اجتماعی گفت: «در بحث آسیب های اجتماعی باید به گونه ای عمل کنیم که گویی فرزندان خودمان در معرض این آسیب ها هستند.»
معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، با بیان این که می توان در مقابله با آسیب های اجتماعی دو رویکرد متفاوت اتخاذ نمود، این دو رویکرد را رویکرد کنترلی و محدود سازی، و نیز رویکرد کاهش تقاضای مصرف معرفی کرد.
حسینی با اشاره به نتایج برخی تحقیقات بین المللی گفت: «این پژوهش ها نشان داده که ورزیده ترین نیروهای پلیس دنیا حداکثر موفق به کشف 25 تا 35 درصد مواد مخدر قاچاق می گردند و حدود 65 تا 75 درصد این مواد در جوامع توزیع و مصرف می شود.» وی افزود: «علاوه بر این، امروزه فرایند تهیه برخی مواد مخدر نیز آسان شده و در دسترس همگان قرار گرفته است.»
حسینی نتیجه گیری کرد: «گزاره های بیان شده نشان می دهد رویکرد پیشگیری و کاهش تقاضا، مؤثرتر و کارآمدتر از رویکرد کنترلی و محدودسازی است.» وی تجربه برخی کشورها مانند ایسلند را نیز مؤید این مطلب دانست.
معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این که آسیب های اجتماعی را می توان به دو گروه آسیب های بنیادین و آسیب های بحرانی تقسیم کرد، اظهار داشت: «مواردی مانند دروغگویی و عدم وفای به عهد، در زمره آسیب های بنیادین و معضلاتی مانند بزه های اجتماعی و اعتیاد جزء آسیب ها بحرانی به شمار می روند.» وی با تأکید بر این که اگر آسیب های بنیادین رفع شوند آسیب های بحرانی نیز شایع نخواهد شد گفت: «بیشتر آسیب های اجتماعی بر مبنای آسیب های بنیادین شکل می گیرند و آسیب های بحرانی بخش کوچکی از آسیب های اجتماعی را تشکیل می دهد.»
حسینی، عدم توجه به بعد نرم افزاری موضوع را از جمله موانع کاهش آسیب های اجتماعی برشمرد و بیان کرد: «بهره گیری از نظام ارزشی جامعه می تواند نقش مهمی در کاهش این آسیب ها داشته باشد.» وی تقبیح و فشار اجتماعی را از جمله مصادیق بهره گیری از نظام ارزشی جامعه دانست.
معاون دانشگاه فرهنگیان استان با تأکید بر این که باید با نگاهی فرایندی به موضوع آسیب های اجتماعی توجه کرد اظهار داشت: «اگر انسان ها به رشد اجتماعی مطلوب برسند بسیاری از آسیب های اجتماعی اساساً امکان وقوع پیدا نمی کنند.»
وی سطحی نگری و ساده سازی را از دیگر عوامل عدم موفقیت در کاهش آسیب های اجتماعی دانست و گفت: «باید در این موضوع از نگاه تک علتی و ساده انگارانه بپرهیزیم.»
حسینی با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که «هر کجا کارها را به مردم سپردیم موفق شدیم» اظهار داشت: «باید در بسیاری از موارد دولت نقش قوه ی نظارتی داشته باشد و کار بر عهده مردم گذاشته شود.» وی افزود: «در مورد کاهش آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها، استفاده از ظرفیت تشکل های دانشجویی می تواند نقش مؤثری داشته باشد و ما را در رسیدن به هدف موفق تر کند.»