پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی

در شانزدهمین جلسه تازه های هفته طرح شد:
کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای

صبح امروز، یکشنبه 15 اردیبهشت 98، شانزدهمین جلسه تازه های هفته در پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی در این جلسه دکتر مهدی زهتابیان، استادیار پیشین مهندسی هسته ای دانشگاه شیراز، با اشاره به پیشینه علوم هسته ای گفت: واژه اتم در یونان باستان به معنای شکاف ناپذیر است و این تصور در آن دوره وجود داشت که اتم قابل شکافته شدن به ذرات کوچکتر نیست و ذرات زیر اتم وجود ندارد.

وی با بیان این که در دوره های اخیر مشخص گردید که این تصور نادرست است، اظهار داشت اکنون مشخص شده است که چه انرژی فوق تصوری از این طریق می تواند آزاد شود.

دکترزهتابیان با اشاره به بحث تولید برق از انرژی هسته ای گفت: انرژی هسته ای می تواند به ما برق پایدار بدهد که در آن جریان الکتریسیته نوسان نداشته باشد.

وی با بیان این که نیروگاه اتمی بوشهر می تواند سالانه در حدود 1000 مگاوات برق تولید کند، اظهار داشت: برای تولید این میزان انرژی دست کم به 500 هزار تن سوخت فسیلی نیاز است.

دکتر زهتابیان با اشاره به کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای گفت: از مهمترین این کاربردها می توان به کاربردهای صنعتی، پزشکی و کشاورزی این نوع از  انرژی اشاره کرد.

وی با ذکر برخی از کاربردهای انرژی هسته ای در پزشکی گفت: پرتودرمانی به معنای استفاده از دانش هسته ای در علم پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری ها کاربرد بسیاری دارد.

این استاد دانشگاه افزود: انرژی هسته ای در صنعت نیز کاربردهای فراوانی دارد که از جمله می توان به کاربردهای غیرمخرب آن اشاره کرد.

دکتر زهتابیان در توضیح آزمون های غیرمخرب اظهار داشت: آزمون غیرمخرب در صنعت به معنای تشخیص سلامت یا نقص قطعه ها بدون تخریب آن ها است.

وی با اشاره به بحث پسمانداری هسته ای اظهار داشت: کشور ایران به دلیل برخورداری از بیابان های بزرگ از جمله کشورها ی مستعد برای انرژی صلح آمیز هسته ای است


نظرات کاربران