پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی

در اولین جلسه تازه های هفته در سال تحصیلی جدید انجام شد:
معرفی کتاب کیفیت و عدالت در آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومی پردیس شهید بهشتی، در این جلسه که صبح امروز، یکشنبه، 29 مهر 97، برگزار گردید، سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، با بیان این که عنوان تازه های هفته می تواند هر اثری مانند کتاب، مقاله، و سایر آثار پژوهشی را شامل شود، گفت: باید انجمن های علمی دانشجویی در برگزاری این برنامه مشارکت داشته باشند. وی ابراز امیدواری کرد: هر یک از انجمن های علمی دانشجویی تا پایان نیم سال اول، اجرای حداقل یک برنامه تازه های هفته را بر عهده داشته باشد.

رمضان نیری با ذکر این که این برنامه ظرفیت خوبی برای یادگیری و مشارکت اعضاء دانشگاه به ویژه دانشجویان فراهم می آورد، اظهار داشت: لازم است به جای این که نسبت به برگزاری این گونه برنامه های نگاهی نتیجه گرا داشته باشیم، موضوع را به صورت فرایند ببینیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با اشاره به تجربه فعالیت خود در اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در این اداره کل کارهای خوب بسیاری انجام شده است که یکی از این کارها گسترش عدالت آموزشی است و کتاب کیفیت و عدالت در آموزش و پرورش نیز در همین راستا به رشته تحریر درآمده است.

نیری با بیان این که پایه کار نگارش این کتاب، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است،  گفت: کتاب مذکور شامل 7 فصل است که فصل اول آن به اقتصاد مقاومتی و نقش آموزش و پرورش در اجرای اقتصاد مقاومتی اختصاص یافته است. وی تشریح کرد آموزش و پرورش می تواند دو نقش در استقرار اقتصاد مقاومتی ایفا کند که یکی نقش اجرایی و مدیریتی، برنامه ریزی صحیح و استفاده بهینه از امکانات و نیروی انسانی، و دیگری نقش گفتمان سازی وتربیتی در جهت گسترش فرهنگی اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیأت علمی پردیس شهید بهشتی با اشاره به این که در فصل دوم کتاب کیفیت و عدالت در اموزش و پرورش به مشارکت پرداخته شده است، اظهار داشت این موضوع به تفصیل در 8 بخش دانش آموزان، معلمان، اولیاء، مدیران، کارشناسان، پیشکسوتان، بخش خصوصی و بخش دولتی تشریح شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به فصل سوم کتاب کیفیت و عدالت در آموزش وپرورش گفت این فصل به تربیت بدنی و سلامت اخصاص دارد. وی با بیان این که یکی از آفات نظام کنونی تعلیم و تربیت نتیجه گرایی افراطی است، بیان کرد: این امر به جداسازی دانش آموزان انجامیده که یکی از نتایج آن در حاشیه ماندن بخش اعظم دانش آموزان است.

نیری اظهار داشت: در فصل چهارم کتاب مذکور با نگاهی فراگیر ونیازشناسانه به کیفیت بخشی به فعالیت های پرورشی و فرهنگی پرداخته شده و فصل پنجم آن نیز با توجه به اسناد جهانی و ملی موضوع عدالت آموزشی را مورد بررسی قرار داده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که از دیدگاه مقام معظم رهبری، مبنای عدالت را باید در آموزش و پرورش جستجو کرد، گفت: عدالت در آموزش و پرورش به این معنا است که هیچ استعدادی ضایع نگردد.

نیری با بیان این که فصل ششم کتاب  کیفیت و عدالت در آموزش و پرورش درباره موضوع کیفیت است گفت: یکی از محورهای این موضوع پاسخگویی به نیاز مخاطب می باشد که دراین راستا باید رضای خدا در درجه اول اهمیت قرار بگیرد و تلاش شود تا خروجی آموزش و پرورش بندگانی صالح باشد. وی افزود در مراحل بعدی باید نیاز جامعه، یعنی تربیت شهروندانی مفید، و نیاز دانش اموزان، یعنی رشد همه جانبه مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیأت علمی پردیس شهید بهشتی با اشاره به محورهای کیفیت، 6 محور معلم، دانش آموز، برنامه درسی، محتوای درسی، نظام ارزشیابی و برنامه های مکمل و فوق برنامه را حائز اهمیت دانست.

وی چالش های اصلی آموزش و پرورش را کمی گرایی و دانش محوری افراطی دانست و گفت نتیجه این امر نتیجه گرایی افراطی و افزایش بی رویه مؤسسات آموزشی انتفاعی است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان این که مهمترین سرمایه نظام تعلیم و تربیت نیروی انسانی آن است گفت فصل هفتم کتاب کیفیت و عدالت در اموزش و پرورش به ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی اختصاص یاقته است.

پیش از سخنان سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان، جمشید خسروی کارشناس پژوهش پردیس شهید بهشتی با بیان این که از این پس، برنامه تازه های هفته، روزهای یکشنبه هر هفته از ساعت 9 و نیم اجرا خواهد شد، گفت در این برنامه کتاب های تازه چاپ شده، مقالات و سایر آثار پژوهشی و آموزشی استادان و دانشجویان معرفی خواهد گردید.


نظرات کاربران