پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان:

دانشگاه باید رهبری اخلاقی جامعه را بر عهده بگیرد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در جمع شرکت کنندگان دوره های آموزشی حوزه پژوهش در پردیس شهید بهشتی مشهد گفت: دانشگاه باید رهبری اخلاقی جامعه را بر عهده بگیرد.

صبح امروز، چهارشنبه 13 شهریور 98، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در جمع شرکت کنندگان دوره های آموزشی تربیت مترجم 1 و 2 و چگونگی تدوین کتب درسی دانشگاهی  حضور یافت و در سخنانی، با اشاره به همراهی جسم و روح انسان ها گفت: جسم و روح مانند دو همسفر هستند که گاهی جسم روح را زمین گیر می کند وگاهی روح جسم را عرشی می نماید.

دکتر علی باقر طاهری نیا با بیان این که در اکثر اوقات غلبه با روح است، اظهار داشت: روح بلند انسان را آسمانی و روح تنبل او را زمینی می سازد.

دکتر طاهری نیا ادامه داد: روح بلند به همت بلند و همت بلند به آرمان بلند می انجامد و اگر آرمان آدمی بلند باشد، او بلندآوازه می گردد.

وی اظهار داشت: آنچه در مورد امام حسین(ع) اتفاق افتاد اوج همین روح بلند است که جسم را به زحمت می اندازد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان با بیان این که "کسی که می خواهد نامش بماند باید کار بزرگ انجام دهد"، گفت: استادان و معلمانی که کارهای روزمره عرفی انجام می دهند آمدنی و رفتنی هستند اما استادی که کار بزرگ می کند ماندنی می شود.

دکتر طاهری نیا با اشاره به نسل مختلف دانشگاهی، این نسل ها را شامل دانشگاه های آموزش محور، پژوهش محور و کارآفرین ذکر کرد و گفت: دانشگاه کارآفرین که امروز بسیار مورد توجه است، در واقع سقوط جایگاه دانشگاه از کارخانه آدم سازی به یک کارگاه درآمدزایی است.

وی تصریح کرد: این که برخی می گویند منظور از دانشگاه کارآفرین این است که دانشگاه باید تولیدکننده انسان کارآفرین باشد در واقع نوعی مصادره به مطلوب است.

دکتر طاهری نیا ادامه داد: اگر دانشگاه صرفاً کارآفرین باشد، نقش آن در جامعه چه می شود و مسئولیت آن در قبال انحطاط اخلاقی جامعه چیست؟

وی تأکید کرد: دانشگاه باید برای تعالی اخلاقی جامعه فکر کند و در راه آن گام بردارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان با اشاره به کتاب «نگاه انتقادی به دانشگاه هاروارد» گفت: استاد و رئیس سابق دانشگاه هاروارد در این کتاب تأکید دارد که امروزه دانشگاه ها نقش تربیتی خود را از یاد برده اند.

دکتر طاهری نیا ادامه داد: در آخرین کتاب هایی که در رابطه به ویژگی دانشگاه ها منتشر شده است، موضوع «دانشگاه فضیلت مند» مطرح می گردد که حرف اصلی آن خطا دانستن اندیشه دانشگاه کارآفرین است.

وی افزود: برا ساس این کتاب ها دانشگاه باید توسعه دهنده فضائل چهارگانه یعنی صداقت، احترام، اصالت و بزرگ منشی باشد.

دکتر طاهری نیا با بیان این که پشت موضوع دانشگاه فضیلت مند مبانی نظری قوی وجود دارد، اظهار داشت: دانشگاه باید رهبری اخلاقی جامعه را بر عهده بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، چهار عنصر را برای تحقق نقش رهبری دانشگاه لازم دانست و این چهار عنصر را شامل داشتن الگوی اخلاقی و فکری، اخلاقی بودن نهاد یا سازمان دانشگاه، هنجار بودن فضیلت های اخلاقی و ترویج اخلاق عملی توسط عناصر دانشگاه ذکر کرد.

دکتر طاهری نیا با اشاره به برگزاری همایش یکصدمین سال تربیت معلم در ایران گفت: رونمایی از 45 جلد کتاب و تأسیس موزه تربیت معلم از جمله دستاوردهای این همایش بود.

توجه استادان به طرح اهتمام، انتشار خبرنامه الکترونیکی معاونت پژوهش و فناوری، طرح آمد یا استفاده از مشاوران پژوهشی دانشجومعلمان، و تأسیس قطب های پژوهشی از دیگر مطالبی بود که معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در سخنان خود به آن اشاره کرد.

پیش از سخنان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، سیدکمال الدین حسینی، معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در سخنان کوتاهی ضمن خوش آمد گویی به استادان شرکت کننده در دوره های آموزشی دانشگاه، از اقدامات انجام شده در حوزه معاونت پژوهش و فناوری در دوره مسئولیت دکتر طاهری نیا تقدیر کرد و گفت: در این دوره جدیت خوبی به وجود آمده است و فعالیت هایی انجام شده است که یکی از آن ها برگزاری همایش نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم است.

وی با اشاره به حجم فعالیت های انجام شده در پردیس های شهید بهشتی و شهید هاشمی نژاد پیشنهاد کرد این مراکز به عنوان پردیس های ویژه دانشگاه فرهنگیان دیده شوند.

بهره گیری از دانش و تجربه استادان بازنشسته، توجه به وضعیت مأموران آموزشی و تمهید بسترهای لازم برای ارتقاء علمی استادان از دیگر مواردی بود که معاون دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در سخنان خود به آن اشاره کرد.

گفتنی است  سه دوره آموزشی تربیت مترجم 1، تربیت مترجم 2 و چگونگی تدوین کتب درسی دانشگاهی از صبح دیروز 12 شهریور 98 در پردیس شهید بهشتی مشهد آغاز شده است و عصر امروز چهارشنبه 13 شهریور به پایان خواهد رسید.


نظرات کاربران